gravatar

apa hak kite?

assalamualaikum wbt

hai semua...sorry...lame menyepi...sibuk ke?ntah...x jugak kot...cume xde feel nal menulis...

apa hak kite???dalam konteks sebagai seorang manusia yang tidak sempurna, tidak pernah kenal erti bersyukur dengan ape yang kite ade...kenapa isu ni aku bangkitkan?

sebab:
tadi gi bilik 3 org budak nie...noya bercerita tentang sepupu nye yang mahu pinjam duit...

motif:
nak kahwin di sempadan...(aduyaii...)

dipendekkan cerita, si perempuan ni berkasih dengan sepupu sendiri...tetapi malangnye mendapat tentangan dari mak nye....

alasan:
mak nye tak berapa suke dengan si lelaki nie...

ok~mari kite sama-sama berfikir...kenapa si ibu hendak menghalang?..."oh..aku ibu nye...aku ngandungkannye 9 bulan 10 hari...aku yang sakit melahirkannya ke dunia...jadi aku berhak memilih pasangan yang terbaik tuk anak aku"...begitu ke???

apa hak kite???

bagi aku, setiap org tak sempurna...kite semua lahir ke bumi nie hanya sebagai insan kerdil yang serba kekurangan....manusia dijadikan lelaki dan perempuan untuk saling melengkapi kelemahan masing2...

tapi mengapa masih wujud keadaan ni?

wahai si ibu, buka la mata hati kamu...restui lah perhubungan mereka....tidakkah kamu percaya ke qada dan qadar Allah?
sebelum itu, tepuk dada tanye hati....aku mahukan yang terbaik untuk anak perempuan aku...tapi apakah anak perempuan aku itu layak mendapat yang terbaik?
sebab lelaki yang baik, pasangan nya adalah perempuan yang baik...dan begitulah sebaliknya...

perkara yang sama terjadi pada abangku...tapi abang aku tidak lah sampai ingin berkahwin laki di seberang...hubungan aku tidak direstui oleh keluarga si perempuan...atas alasan, abg aku tidak layak untuk anak die....

apa hak kau wahai manusia untuk menentukan layak tidak layak seseorang untuk dijadikan pasangan hidup seseorang?

tidakkah kau sedar bahawa pabila akad nikah disahkan, para malaikat berdoa untuk kebahagiaan pasangan tersebut...subhanallah...indahnya sebuah perkahwinan itu( dengan niat yang baik semestinya)...

kite org Islam, punya agama dan pegangan...redha lah dengan qada dan qadar Allah...terima dengan hati yang terbuka...di samping itu, terus lah berdoa agar segala urusan kite di muka bumi nie dipermudahkan-Nya...

apabila hajat di hati dilaksanakan dengan hati yang ikhlas, insya-Allah....yang Maha Esa akan menolong kite...tidak semestinye seorang yang jahat akan kekal jahat sampai ke hujung hayat nye....seorang lelaki yang jahat tak semestinye akan terus jahat...mungkin selepas perkhawinan die, die mendapat petunjuk dan hidayah untuk berubah kan?

kite hanya manusia biasa yang hanya mampu merancang...Allah jua yang menentukan segalanye...
begitu jugak kepada isu kelahiran anak....ketahui lah anak itu pembawa rezeki...jangan sesekali merasakan kedatangan insan baru dalam keluarga hanya akan membebankan...

tetapi percayalah bahawa kelahiran insan baru nie membawa seribu makna pengertian kebahagiaan dalam hidup kite...akan ada rezeki untuk insan baru nie...it's only the matter of time...Allah Maha Pengasih dan Pemurah....He makes msyterious ways...

ape yang aku ingin katekan di sini adalah, kite sebagai manusia xde hak untuk menjatuhkan keputusan atau hukuman terhadap seseorang...masing2 ade rezeki masing2...selalu percaya pada qada dan qadar Nya...berdoa lah agar dipermudahkan segala urusan kite didunia ni...aminn...